MADU KELULUT SYAMILLE - TERBAIK UNTUK ANDA

MADU KELULUT SYAMILLE - TERBAIK UNTUK ANDA

We are an established Commercial Beekeeper of Kelulut Bee/Stingless Bee/Trigona Bee in Malaysia, producing the finest grade, high quality honey and propolis products that are rich in anti-oxidants, anti-fungal, anti-bacterial and anti-inflammatory. The honey is light in color with delicious sweet & sour fruit taste. These honey and propolis are naturally suitable to cure illnesses through traditional treatment methods such as diabetes mellifluous, stroke, hepatitis, cancer, hypertension, kidney stones, gout, cough, etc. In terms of nutritional value and benefit, it is very much better than the normal honey.



Pengedar produk Madu Kelulut jenama SYAMILLE dikehendaki untuk seluruh Malaysia. Hubungi PEJABAT KAMI 05-7520209.


Untuk mendapatkan senarai Pengedar yang berdekatan, sila Hubungi PEJABAT KAMI 05-7520209.



Sebelum ini anda telah melihat bagaimana lebah kelulut keluar dan masuk sarang melalui pintu khas yang juga disebut sebagai corong ataupun muncung sarang lebah kelulut. Muncung sarang lebah kelulut ini mempunyai sejenis bauan yang akan menjadi tanda dan panduan kepada spesis lebah kelulut yang mendiami sarang tersebut.

Di dalam setiap sarang lebah kelulut, terdapat dua bahagian utama iaitu kawasan penyimpanan telur/anak lebah dan kawasan penyimpanan madu/polen. Selalunya di dalam sarang lebah kelulut, kedudukan kawasan penghasilan dan penyimpanan telur adalah berdekatan dengan muncung sarang. Ratu lebah akan bertelur di kawasan penyimpanan telur/anak lebah, manakala lebah pekerja akan membina dinding (salutan) khas sebagai sistem pertahanan kepada telur dan juga bebola penyimpanan madu menggunakan bahan wax/propolis yang bersifat antibiotik.


Keratan rentas sarang Lebah Kelulut spesis Itama di dalam batang pokok yang menunjukkan kawasan penyimpanan telur dan madu.

 

Ratu Lebah Kelulut

Kebiasaannya, samada di hutan mahupun di kampung, lebah kelulut (a.k.a. stingless bee / trigona bee) akan membuat sarang di dalam batang pokok yang bergaris pusat lebih kurang 60cm yang menyebabkan sukar bagi kita untuk mengambil propolis dan madunya.

Di Syamille Agro Farm, kami menjalankan aktiviti penternakan lebah kelulut menggunakan kaedah sarang Pemangkasan Atas (Topping) di mana sebuah kotak khas yang mempunyai tabung-tabung madu diletakkan di atas keratan batang pokok kayu yang mengandungi sarang asal lebah kelulut. Dengan cara ini, habitat asal lebah kelulut di dalam batang kayu tersebut tidak diganggu atau diubah suai. Ini dapat menjamin ketulenan habitat lebah kelulut dan seterusnya dapat menghasilkan madu kelulut 100% asli dan penuh berkhasiat. Lebah kelulut akan bekerja kuat seperti biasa dan menghasilkan madu serta menyimpannya di dalam tabung-tabung yang telah disediakan. Apabila setiap tabung telah dipenuhi dengan madu, lebah kelulut akan membuat lapisan penutup di atas permukaan tabung tersebut sebagai perlindungan menggunakan bahan propolis.

Untuk melihat dengan lebih dekat lagi tentang aktiviti lebah kelulut (stingless bee) di dalam habitat (sarang) asalnya di hutan, jom kita saksikan video di bawah ini.



Leave a Reply